Werkwijze
Hoe komt de begeleiding tot stand?
1. Aanmelding
Nadat u telefonisch of per email contact hebt gezocht, maken we een afspraak voor een oriƫnterend gesprek met u en uw kind. Tijdens dit intakegesprek probeer ik helder te krijgen of ik uw kind kan helpen of dat verder doorverwijzen nodig is. Het is prettig wanneer ik relevante toetsgegevens of onderzoeksverslagen (indien aanwezig) dan in kan zien.
2. Onderzoek
Wanneer de behandeling van start gaat, volgt na het intakegesprek didactisch onderzoek (indien nodig) en een diagnostisch gesprek met uw kind. Met uw toestemming neem ik contact op met de leerkracht van uw kind. Zo probeer ik een duidelijk beeld te krijgen van
- wat het kind al kan, wat nog niet lukt
- hoe het kind te werk gaat
- wat er al eerder gedaan is om het leerprobleem op te lossen
- welke relevante toetsgegevens of onderzoeksverslagen er zijn
- welke werkwijze en methoden de school gebruikt
3. Handelingsplan en begeleiding
Op basis van de resultaten van het onderzoek, de gegevens van de school en uw gegevens stel ik een individueel en op maat gemaakt handelingsplan op. Ik houd bij het maken van het handelingsplan rekening met wat uw zoon of dochter graag allereerst wil leren. Hierdoor zal uw kind zich meer betrokken en medeverantwoordelijk voelen tijdens de begeleiding.
In het handelingsplan wordt het probleem beschreven en aan welk leerdoel gewerkt gaat worden. Afhankelijk van de problematiek zal ik gedurende een aantal weken werken aan de gestelde doelen. Tijdens de begeleiding kies ik een manier van werken die past bij uw zoon of dochter. Hierbij let ik op
- werken aan de zwakke punten
- gebruik maken van de sterke kanten
- rekening houden met interesses
- zoveel mogelijk aansluiten bij de werkwijze van school
Begeleiding kan zowel in de praktijk, bij u thuis of (in overleg met de school) op school plaatsvinden. Online begeleiding is ook mogelijk.